Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Magnus Hagander <magnus_at_hagander.net>
Date: Thu, 3 Nov 2011 08:58:19 +0100

wrote:

> [...]
> libbar lokalt för att veta hur man pratar MySQL eller inte. Om de inte
> gör det så finns det inget sätt att licensen smittar över bara för att
> man pratar nätprotokoll mot en GPL:ad programvara. (tänk gpl:ad
> webserver som förstås inte kan göra browsers GPL över länken)
>
> Jag ser inte heller hur Oraklet skulle kunna påstå sig ha åsikter om
> man använder drizzle mot GPL:ad MySQL, eftersom det skulle vara att
> lägga till ytterligare krav utöver GPL (dvs: du måste använda en
> klient av den här typen mot den här GPL:ade servern) och det står ju

Det är ganska vanligt att de påstår just detta. Jag har suttit "på andra
sidan" och fått höra detta från mysql ab, sun microsystems och oracle
allihop. Som ett sales argument för proprietära licensen. Men så vitt jag
vet är det klassisk FUD-taktik, knappast förvånande. Vad jag vet har de
aldrig gått vidare mot någon am vägrat.

Om du skriver serverside extensions eller använder en gpl:ad driver kan det
vara problem. Men annars knappast - som andra sagt så finns det stora
mängder proprietära programvaror på mysql som inte har problem. Däremot de
som använder den embedded tex, har väl normalt en licens vad jag vet.

/Magnus