Subject: Re: MySql och GPL

Re: MySql och GPL

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Thu, 3 Nov 2011 08:23:18 +0100

On Thu, Nov 03, 2011 at 07:37+0100, Jan Ainali (jan.ainali_at_wikimedia.se) wrote:
> Så en app som håller reda på var man är och sedan frågar en server var
> närmaste biograf finns behöver bli GPL om databasen med biografer på
> servern är MySQL oavsett hur frågan ställs?

Nej, det handlar om ifall klient-koden i sin tur använder GPL:ade
libbar lokalt för att veta hur man pratar MySQL eller inte. Om de inte
gör det så finns det inget sätt att licensen smittar över bara för att
man pratar nätprotokoll mot en GPL:ad programvara. (tänk gpl:ad
webserver som förstås inte kan göra browsers GPL över länken)

Jag ser inte heller hur Oraklet skulle kunna påstå sig ha åsikter om
man använder drizzle mot GPL:ad MySQL, eftersom det skulle vara att
lägga till ytterligare krav utöver GPL (dvs: du måste använda en
klient av den här typen mot den här GPL:ade servern) och det står ju
rätt klart att man inte får.

--
"Backwards compatible" means: "if it isn't backwards, it's not compatible."