Subject: Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

From: Aapeli Syrjänen <s.aapeli_at_gmail.com>
Date: Tue, 1 Nov 2011 03:14:23 +0100

Jag gick det sista avgångsåret på just den här utbildningen, och min enda
åsikt egentligen är att den lämpade sig bra både för de som hade
förkunskaper i ämnena och de som inte hade det.

De med förkunskaper hade det hyffsat enkelt för utbildningen, men den
manade dem helt enkelt att praktiskt gå igenom configs för åtminstone de
allra vanligaste serverapplikationerna och testa dessa i drift.

De med mindre förkunskaper upplevde jag att de (mestadels) enkelt kom igång
med att lära sig eftersom kurserna var uppbyggda på ett grundläggande sätt.

Vi hade också stora valmöjligheter när vi skulle utföra projekt, så att
man, om man ville, kunde t ex välja att fixa skriptingdelarna i ett annat
språk än läraren, eller att t ex fördjupa sig i en alternativ webbserver,
en sak som många valde att göra.

Så jag tycker att utbildningen var bra upplagd, eftersom nybörjarna kom
igång och faktiskt lärde sig det som krävs för att drifta system, och de på
mer avancerad nivå fick tillfälle att fördjupa sig och utvecklas ännu mera.

Vi fick iaf en god kontakt inom klassen och till slut kom vi nog de flesta
överens om att FOSS är bättre än proprietär mjukvara i så många fall och
även varför det är det (vet faktum att det finns många på den här listan
som gått samma eller liknande utbildningar).

Jag vet att jag personligen valde att gå hos Jensen eftersom jag tyckte att
kursplaneringen verkade mer djupgående och avancerad än den hos nackademin,
men hur den hos nackademin faktiskt är, har jag inget humm om.
Men det jag märker nu när cisco kom på tal är att Jensen verkligen verkar
ha ansträngt sig för att ha en kurs som är betonad på FOSS, och inte bara
administration (vi som gick hos Jensen är mao ett gäng prispressare och
FOSS-frälsta till den grad att ordet proprietär får många av oss att
våndas/rysa eller skratta åt odådet).

Sen låter jag det vara osagt om det är nån som misskött sig eller klarat av
kurser utan att ha tillräckliga kunskaper för att jobba, men det känns inte
som en överdrivet stor andel av kursdeltagarna i sådant fall.