Subject: Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Tue, 1 Nov 2011 01:11:09 +0100

2011/10/31 1337 <1337decker_at_gmail.com>

> KTH har en högskoleingejörslinje för datornätverk, Datateknik:
> Datornätverk och internettjänster. Många av studenterna därifrån börjar
> sedan arbeta som sysadmins. Dom har dock rätt breda färdigheter, det har
> hänt att de börjat arbeta inom program- eller systemutveckling.

Gör dom verkligen det ? jag känner till ytterst få som verkligen plockat ut
en civil/högskoleingenjörsexamen som sedan jobbar som sysadmins, även om
jag kan medge att mina kunskaper om folk från just det programmet är ganska
små.

Anledningen är väl dels att utbildningen dom fått inte gör dom lämpade som
sysadmins (Självklart finns det dom som är lämpade, men det beror mer på
deras intressen och fritidsengagemang än på utbildningen i sej), dels på
att dom med en ingenjörsexamen från KTH helt enkelt kan få lämpligare jobb
med bättre betalt.

Jag ser iofs inte problemet med det, jag tycker inte att en
högskola/universitet är rätt ställe att utbilda sysadmins heller, det
passar isåfall bättre med en KY-utbildning.