Subject: Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

From: Daniel Bosk <daniel.bosk_at_gmail.com>
Date: Mon, 31 Oct 2011 12:41:16 +0100

2011/10/31 Roger Sinel <rsinel_at_bredband.net>:
[...]
> Om man skulle ville anställer en Linux System Administratör som har bara
> studerad på KTH, vilken KTH kurs leverera elever med rätt kompetens för
> jobbet?

Så vitt jag vet producerar inte KTH några sysadmins, bara ingenjörer.
Ingenjörer är inte utbildade för att administrera system, snarare
utveckla systemen och kombinera dem i olika lösningar. Men inte på en
implementationsnivå! Som ingenjör vet man exempelvis hur IPsec
fungerar, vet vad det kan användas till -- inte nödvändigtvis hur det
är implementerat i varken UNIX- eller Windows-världen. Det vill säga,
en ingenjör är utbildad för att kunna skriva en egen IPsec
implementation, inte för att han ska veta hur han använder någon
annans. Det är syftet med utbildningen, och härifrån är det inte så
långt till att läsa in sig på en implementation, säg den i Linux. Så
jag skulle säga att en sysadmin och en ingenjör kommer från två olika
håll (och då menar jag inte riktningarna upp och ner, att en står över
den andra, utan snarare höger och vänster, att en tar sin utgångspunkt
i det praktiska medan den andra i det teoretiska). Men det är bara min
bild av det hela.

För övrigt har jag inte så höga tankar om Jensen Education. De har
säkert bra utbildning, tack vare bra lärare. Men de behandlar sina
lärare som skit. Kör dem på 150% tills de blir utbrända och därefter
byter de ut dem. Förhoppningsvis är det inte så på KY-utbildningen,
men deras gymnasieskolor har iallafall tidigare arbetat enligt den
strategin. Så som lärare skulle jag aldrig sätta min fot inne hos
Jensen.