Subject: Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

Re: Linux System Administrator 2 år KY utbildning stoppad

From: Roger Sinel <rsinel_at_bredband.net>
Date: Mon, 31 Oct 2011 11:01:30 +0100

Främst tro jag att folks uppfattning av kursens kvalitet kan skilja sig
beroende på förkunskaper och åldern och tidigare livserfarenhet.
Jag gick en två års kurs på Jensen i Window/UNIX System Administration från
2003 och upplevt lärarna och Jensen administrativa insatser vara lagom och
tillräckligt för mina behov. Många andra elever i min klassen saknade egen
drivkraft och verkade tro att läraren skulle mata de med precis allting.
Jag och många andra fick precis det vi behövde från kursen och gav en 100%
insatts och klarade kursen med bra betyg, bra LIA erfarenhet och säkrade
jobb innan kursen var slut. Flera andra däremot lyckades inte lika bra och
mycket tro jag beror på den egna engagemanget och inställning och inte
lärarna eller Jensen Educations Administrativt arbete.

Återigen så tycker jag att det är synd att kursen lades ned. Behovet finns,
och precis som andra har sagt här så måste näringslivet öppna sig och talar
om hur behovet ser ut. Och stödja skolorna som håller i Linux kurserna i
form av LIA platser och att besöka skolorna och presentera sin verksamhet.

Jensen Education kontaktade mig när det skulle söka om att får fortsätta
med KY utbildningen för Linux Sysadmin, de ville att jag skulle göra ett
uttalande angående behovet av Linux System Administratörer i branschen och
det gjorde jag själv klart. Men tydligen misslyckades man övertyger
myndigheterna om att behovet finns.

Personligt tro jag att ett lärlings program skulle producera de bästa Linux
System Administratörer. Att vara med varje dag i det daglig linje arbete
och projekten. Och att har mentors som coacha de i många olika
arbetssituationer anse jag vara det bästa sättet att lär sig ett yrke som
kräver "hands on" arbete i live system. En utbildnings form som producera
personer som känner sig trygg i sin yrkesroll och arbetsuppgifter redan
från examensdag slå det mesta. Och för förhoppningsvis har de också fått
med sig en drivkraft för att lär sig nya saker som de applicera på sin
arbetsplats i alla år som följa. Drivkraften kommer från en förståelse att
de nya kunskaper används i "live" situationer som påverkar och bidra till
verksamheten.

Om man skulle ville anställer en Linux System Administratör som har bara
studerad på KTH, vilken KTH kurs leverera elever med rätt kompetens för
jobbet?

/roger

2011/10/29 Jostein Chr. Andersen <jostein_at_vait.se>

> Hej listan,
>
> Jag vet en del om det har ett par små generella kommentarer som skulle
> täcka lite av det som är sagt i flera av trådarna som ligger under top-
> posten.
>
> Reply to All / Reply to List

> Som tidigare lärare för bland annat Jensen Education är jag är glad för
> att du är nöjd. Man jag ser på en del av kommentarerna på din posting att
> fraser rykte kvalitet dyker opp lite här och där.
>

> Jag hade den äran att vara den som utbildade alla IT-relaterade ämnen
> [...]

Roger Sinel
www.nordickiwi.com
http://twitter.com/rogersinel
"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not
understand."
Frank Herbert (1920 - 1986)