Subject: Re: GPL violators..

Re: GPL violators..

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Wed, 31 Aug 2011 16:26:33 +0200

On Wed, Aug 31, 2011 at 16:13+0200, Magnus Sandberg (mem_at_netnod.se) wrote:
> [...]
> de omgående måste tillhandahålla källkoden. Vidare skyller HTC på att de
> håller på att utveckla ett system där man framöver ska kunna få tillgång
> till deras källkod (hur svårt kan det vara att sätta upp en Apache?).
>
> Om jag minns rätt så diskuterades något i HTC svaret om en 3-årsgräns
> som HTC tolkar som att de någon gång inom 3 år efter releasen av en
> produkt så måste de kunna tillhandahålla källkoden.
>
> Nu minns jag inte vart jag läste detta men min känsla var att HTCs
> jurister verkligen analyserat GPL för att hitta det som gör att de kan
> förhala tillhandahållandet av källkoden.

Det låter lite märkligt, eftersom min HTC Hero redan då den kom med
Android 1.5 hade (vad jag kunde se) samtliga licensfiler/texter som
alla konstiga licenser krävde skulle finnas med nånstans, så under nån
flik i inställningar 9 nivåer ner finns det GPL, BSDLs och
apachelicenser och apple-licenser för en stor mängd fri programvara de
baserat det på, så att de öht kom med tydde på att nån faktiskt läst
och förstått att de måste ha med dem nånstans. Synd att de krånglar om
sourcen då.

--
"Backwards compatible" means: "if it isn't backwards, it's not compatible."