Subject: Re: GPL violators..

Re: GPL violators..

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Wed, 31 Aug 2011 16:13:13 +0200

Hej Janne!

Om jag minns rätt var det någon som bett HTC om källkoden till deras
Android-telefoner. Svaret från HTC var i stil med att GPL inte säger att
de omgående måste tillhandahålla källkoden. Vidare skyller HTC på att de
håller på att utveckla ett system där man framöver ska kunna få tillgång
till deras källkod (hur svårt kan det vara att sätta upp en Apache?).

Om jag minns rätt så diskuterades något i HTC svaret om en 3-årsgräns
som HTC tolkar som att de någon gång inom 3 år efter releasen av en
produkt så måste de kunna tillhandahålla källkoden.

Nu minns jag inte vart jag läste detta men min känsla var att HTCs
jurister verkligen analyserat GPL för att hitta det som gör att de kan
förhala tillhandahållandet av källkoden.

// Mem