Subject: Re: Piratpartiet formulerar ny politik

Re: Piratpartiet formulerar ny politik

From: Jeremiah Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>
Date: Thu, 18 Aug 2011 14:34:09 +0200

On Aug 18, 2011, at 14:10, Björn Stenberg wrote:

> Du tänker nog på Skanova. Vinnova är "sveriges innovationsmyndighet" och delar ut ca 2 miljarder kronor per år till forskning och utveckling.

Oj. De stämmer. :^)

> Hela tanken med statlig medfinansiering av FoU är naturligtvis att privat företagsamhet gynnar samhället, t.ex. i form av skatteintäkter och arbeten.
>
> Är dessa skatteintäkter ovälkomna ifall de åstadkoms med hjälp av sluten programvara? Vill vi aktivt säga till alla nystartande företag: "GPL:a er kod eller flytta från Sverige"?

Nej, det ska man inte säger. Men när det uppstår dispyt till exempel över vissa patent, USAs justietsdepartment tvingades Microsoft att licenser patenter under GPL v2. Kanske svenska staten kan ställer liknade krav i vissa tillfälle mot privat aktörer här i sverige? Det är en rimlig krav eftersom det går att tjäna pengar på GPL licenserat mjukvara.

Skatteintäkter i alla ära, men många företag har hittat sätt att går runt det. Jag tror staten får mer pengar över om de slutar betalar licens avgift till Microsoft än om de köper proprietär mjukvara och ta intäkter ifrån Microsoft sverige.

Regards,

Jeremiah