Vad sägs om företagets garanti att produkten ska fungera utan missöden? Det
är väl därför som den mesta opensource inte säljs, man vill inte behöva ge
denna försäkran samt supportera när någonting går fel.
Den 2 aug 2011 10.41, "Johan Henriksson" <mahogny_at_areta.org> skrev:
2011/8/2 Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
>
> 2011/8/1 Stefan <stefan.igen_at_gmail.com>
>>
>> Ja...
Fast för gemene man är det snarare konsekvenserna som är viktiga. Mormor lär
ändå inte peta i den; men om hon blir säkert glad av att veta att hon inte
är beroende av ett företag med 2 timmars telefonkö som ger ett
goddag-yxskaft-svar när hon kommer fram... eller att hon inte har 10 program
som alla frågar om uppdateringar hela tiden (för det kan vi sköta
centralt)... eller att windowsdatorn blir fylld med skräpprogram varje gång
hon måste köpa en ny mus (för vi har inget intresse att bundla dom med en
enkel drivrutin). Varför inte nämna att när du får en dator med öppen sås så
levererar vi allt som kan tänkas behövas, man behöver inte kasta ut ännu mer
pengar för att få för oss ganska triviala funktioner? (10 papp för photoshop
någon?) Vill vi sälja open source till övriga måste vi fokusera på kundnytta
som de faktiskt känner igen, inte hamna i något som påminner om en GPL vs
BSD-debatt.
/Johan
-- ----------------------------------------------------------- Johan Henriksson PhD student, Karolinska Institutet http://mahogny.areta.org http://www.endrov.net _______________________________________________ http://foss-sthlm.haxx.se/ http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
_______________________________________________
http://foss-sthlm.haxx.se/
http://cool.haxx.se/cgi-bin/mailman/listinfo/foss-sthlm
Received on 2011-08-02