Subject: Re: iptables-regler för användare + root

Re: iptables-regler för användare + root

From: Bengt Gördén <bengan_at_bag.org>
Date: Wed, 8 Jun 2011 10:55:47 +0200

tisdag 07 juni 2011 09:29:10 skrev Anders Sundman:

> Tack! Ditt fiffiga förslag känns uppenbart i efterhand och det är ofta en
> bra ledtråd till att man är på rätt väg.

> ntpdate skall inte köras av cron utan manuellt av användaren genom att
> klicka på en ikon. Jag har ett lite ovanligt use case med Live CD, där anv.
> måste bekräfta med en (zenity)-dialog att NTP verkligen skall köra.

Hej,

Ett par kommentarer. Behöver du verkligen ha iptablesregeln för TCP? En annan
sak. Om du ändå utvecklar så kanske inte ntpdate är att föredra då den skall
fasas ut. sntp är den föredragna, på många plattformar.

Sida från ntp.org om ntpdate.
http://support.ntp.org/bin/view/Dev/DeprecatingNtpdate

mvh,

/bengan