Subject: Re: Foss-sthlm möte #6 med Combitech!

Re: Foss-sthlm möte #6 med Combitech!

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Wed, 11 May 2011 01:23:06 +0200

2011/5/10 Björn Göransson <bornemix_at_gmail.com>:
> Combitech har *mycket* mer med försvarsindustrin att göra än många andra
> konsultbolag, så i det argumentet finns det inget att hämta.

Så vart går gränsen verkar vara frågan.
Och den är olika från person till person verkar svaret vara.

Personligen bryr jag mig inte om det är självaste Kadaffi som sponsrar
saft och kaka, så länge _vi_ inte låter detta färga våran agenda: att
umgås och snacka FOSS.

Varför ha sponsorer över huvudet taget kan man fråga sig, om man vill
vara säker på att vara helt obunden vill säga.
Inte för att det är något krav att vi ska få gratis macka vid varje
möte, men det är ju helt klart en trevlig bonus.
Inget ont om DSV i Kista, men alla kanske inte har möjlighet att åka
dit (hit) så en spridning av lokaler är troligtvis en god ide
(dessutom är det inte speciellt gott om pubbar i Kista).
Lokaler brukar kosta pengar att hyra, om de inte sponsras då förstås...
Att eventen är gratis är inte heller helt självklart, men klart
önskvärt och väldigt välkomnat.
Länge leve sponsringen!

Bra av Per att informera alla på foss-sthlm-listan att Combitech är
del av försvarsindustrin, för de som inte redan kände till detta och
har moraliska/etiska problem med detta. Vad jag inte gillar är att det
advokeras för förbud alt. bojkott av vissa företag. De som inte vill
gå kan välja att stanna hemma och gå nästa gång istället,
förhoppningsvis med en mer omtyckt sponsor (eller ingen alls). Om det
sedan visar sig att det blir ett gigantiskt manfall p.g.a. valet av
sponsor (>50%) så kanske man kan dra slutsatsen att det inte var en
bra ide (alt. att många hade influensa just den dagen).

Jag tycker det är kanonbra att Daniel och Claes bestämmer ett datum
och roddar sponsorer helt på egen hand, så har vi bara två frågor att
ta ställning till:
1. Vill jag gå
2. Kan jag gå

Otroligt jobbigt om vi måste ha omröstning inför varje möte, och hur
ska i så fall en sådan gå till och hur stor majoritet krävs för att
ett datum och en sponsor ska bli accepterad? Som det redan har
dokumenterats är vi en spretig skara med olika uppfattning om det
mesta utom möjligtvis att FOSS är en bra grej - hur ska vi lyckas enas
om en policy ovanpå detta så alla blir nöjda och inte känner sig
utfrysta i gruppen.

// Adde