Subject: Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Fri, 29 Apr 2011 16:20:51 +0200

2011/4/29 Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>:
> Vill folk ha ett verktyg för raidning, ett för journal-valen, ett för
> filsystems-options, ett för volymexpansion osv osv, så går det väl
> bra, men man ska nog inte såga ZFS förrän man har provat och sett hur
> enkelt det är.

Nej det låter ju onekligen väldigt trevligt allt det där, och jag har
väl inte sagt annat heller.
Som med all mjukvara finns det för och nackdelar med för många eller
för få lager, och det var den frågeställningen jag ville åt.

Men skulle ju kunna tänka sig att integrerad LVM och RAID hantering av
filsystemet skulle ha vissa prestandafördelar, men de grafer jag
postade länk till såg inte så imponerande ut (eller så tolkade jag dem
felaktigt).

Däremot är det väl en viss fördel att slippa vänta tills MD syncat
klart alla diskar, även om jag har för mig att man börja använda dem
direkt fast med reducerad prestanda.

Hurvida det är em binär eller fem som behövs för att sätta upp skiten
är för mig helt ointressant, förutsatt att det inte är helt urkorkat
och därmed svårhanterat interface.
Där har man helt klart en fördel med ett och samma verktyg med en
konsekvent definition av ingående delar.
Saker man gör ofta kan man scripta, så det spelar inte sån stor roll
hurvida det är 5 eller 1 moment heller.

Men men, alla har vi olika utgångspunkt - inte direkt så att jag
driftar en serverpark så jag ska väl hålla tyst ;)

// Adde