Subject: Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 29 Apr 2011 14:05:07 +0200

Hej Daniel!

Jag är ingen filsystemsexpert, jag vet inte vad btrfs erbjuder.
Generellt har jobbet nog inget behov av ZFS. Kanske vissa servrar
skulle ha nytta av stora filsystem och raid6/raidz2.

Det jag personligen gillar med ZFS är: checksummor i filsystemet,
raid6/raidz2, den väldigt dynamiska hanteringen av filsystem (det man
skapar i sin zpool) både vad gäller hierarki, mängden attribut och
möjligheten till arv av attribut mm.

// Mem