Subject: Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

Re: ZFS till Linux (och vad definerar ett OS)

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Fri, 29 Apr 2011 13:36:54 +0200

Hej Jeremiah!

Jag är stor Debian-fan så jag känner till kFreeBSD även om jag aldrig
har testat. Jag tror att det behövs en Linux-version för Linux-kernel om
 det ska kunna sägas att ZFS finns till Linux (och då räknar jag bort FUSE).

Frågan blir lite vad som definierar ett operativsystem, är det kernel
eller userland eller sysadmin-verktyg eller vad?

För mig, utan att ha provkört, blir Debian/kFreeBSD en BSD-distribution
men med Debian-adminverktyg. Standard FreeBSD-ports har de flesta
GNU-program man kan tänkas behöva.

Hemma kör jag
- Debian/Linux på klient (av gammal vana och med stor glädje)
- FreeBSD på server (Jail och ZFS)
- OpenBSD som brandvägg (pf)

Skulle jag då tjäna på kFreeBSD för att få ZFS på klienten? Eller skulle
jag lika väl kunna köra "äkta" FreeBSD?

I mitt jobb driftar jag 250+ st Debian/Linux-servrar. Vi skulle troligen
inte byta till Debian/kFreeBSD. Skulle vi behöva byta antar jag att vi
skulle välja standard FreeBSD. Däremot om ZFS kom till Linux skulle vi
nog använda det.

// Mem