Subject: Re: anmälan till möte #5 är öppen!

Re: anmälan till möte #5 är öppen!

From: Glenn <glenn.bjorcken_at_gmail.com>
Date: Thu, 27 Jan 2011 21:27:51 +0100

Jag vet inte riktigt hur det här blev en "diskutera sunets regler" tråd men
men..

> Du låter så negativ. Det finns inget i SUNET:s regler som säger att en
> person måste vara ansvarig för alla som använder SUNET vad jag kan se efter
> att jag snabbt skummat genom reglerna.

Det har jag inte sagt heller, men användare måste kunna identifieras, och
det är tydligt definerat vad
nätet får användas till.

Den som kvitterar ut kontona kommer ju alltså att vara den som
tillgängliggjort nätet, vad tror du händer
om någon missbrukar nätet ?

> http://basun.sunet.se/html_docs/extregler.html#7
>
> - En organisation som använder SUNET via publika terminaler skall tillse
> att det finns ett system för identifiering av användarna av de publika
> terminalerna.
>
> Jag tror att vi skulle falla unde denna kategorin.

Hur menar du med "kategori" ? Det åsyftas nog snarare studenter, anställda
och forskare.

> - Vidareförsäljning eller vidareupplåtande av nätkapacitet eller
> informationsutrymme på nätet till andra organisationer är generellt inte
> tillåtet. (Nätkapacitet kan dock upplåtas till andra organisationer med
> SUNETs
> explicita godkännande)
>
> Denna punkten tror jag syftar mer på servrar och faktiska nätresurer så det
> gäller nog inte oss skulle jag tro.

Det åsyftar nog exakt det som beskrivs, nätresurser i största allmänhet,
vilket förstås
inkluderar ren nätaccess, exempelvis trådlöst.

> Vidare står det uttryckligen att allt är tillåtet som inte är förbjudet.
>
> Det som eventuellt skulle kunna sätta stopp är om KTH har extra hårda egna
> regler och vi inte kan få till ett undantag:

Här är KTH's regler, iofs från CSC (f.d NADA) sidan, men det är nog kopierat
rakt av från nåt KTH-LAN dokument.

http://www.kth.se/csc/it-support-csc/rules/policy-for-externa-gasters-anvandning-av-kth-s-nat-1.35658

Minst sagt luddigt skrivet dock.

> Liksom när det gäller reglerna för datorer kan en organisation utfärda
> egna
> regler för sina studerande och anställda som går längre än SUNETs regler
> vad
> gäller viss användning. SUNETs regler gäller alla SUNET-användare och
> får inte
> upphävas av en ansluten organisation, men en ansluten organisation kan
> för sina
> egna användare ha ytterligare regler.
>
> Så jag tror inte att någon behöver ta ansvar för allas nätanvändande så
> [...]

..Men det är ju fortfarande så att dessa användare egentligen inte borde ha
access om man ska vara
petig med att det bara ska gälla forskning och utbildning.

Hade det varit en konferans som ordnades av ett universitet (förslagsvis KTH
eller SU)
så hade det varit en annan sak, även om innehållet hade varit detsamma.
(..Men
ska man hårddra det riktigt så hade det nog varit gråzon då med.)

Jag tycker dock inte riktigt att diskussionen hör hemma här, eller ens är
speciellt intressant.
FAKTUM är att tills dess att någon som jobbar på KTH eller SU är beredd att
ta tag i det personligen så kommer
det ju inte att hända, precis som jag skrev i förra mailet. ..Händer det så
fine for me, det är knappast mitt problem :)