Subject: Re: anmälan till möte #5 är öppen!

Re: anmälan till möte #5 är öppen!

From: Tommy Nevtelen <tommy_at_nevtelen.com>
Date: Thu, 27 Jan 2011 19:57:42 +0100

On Thu, Jan 27, 2011 at 06:24:33PM +0100, Glenn wrote:
> Vill nån ta det på sitt ansvar att fixa gästkonton, fine for me.. bara
> man hittar denna någon.

Du låter så negativ. Det finns inget i SUNET:s regler som säger att en
person måste vara ansvarig för alla som använder SUNET vad jag kan se efter
att jag snabbt skummat genom reglerna.

http://basun.sunet.se/html_docs/extregler.html#7

    - En organisation som använder SUNET via publika terminaler skall tillse
    att det finns ett system för identifiering av användarna av de publika
    terminalerna.

Jag tror att vi skulle falla unde denna kategorin.

    - Vidareförsäljning eller vidareupplåtande av nätkapacitet eller
    informationsutrymme på nätet till andra organisationer är generellt inte
    tillåtet. (Nätkapacitet kan dock upplåtas till andra organisationer med SUNETs
    explicita godkännande)

Denna punkten tror jag syftar mer på servrar och faktiska nätresurer så det
gäller nog inte oss skulle jag tro.
Vidare står det uttryckligen att allt är tillåtet som inte är förbjudet.

Det som eventuellt skulle kunna sätta stopp är om KTH har extra hårda egna
regler och vi inte kan få till ett undantag:

    Liksom när det gäller reglerna för datorer kan en organisation utfärda egna
    regler för sina studerande och anställda som går längre än SUNETs regler vad
    gäller viss användning. SUNETs regler gäller alla SUNET-användare och får inte
    upphävas av en ansluten organisation, men en ansluten organisation kan för sina
    egna användare ha ytterligare regler.

Så jag tror inte att någon behöver ta ansvar för allas nätanvändande så länge
det går att identifiera användarna. :-)

--
Hälsningar
Tommy Nevtelen