Subject: Re: Möte #5 - vad ska det bli då?

Re: Möte #5 - vad ska det bli då?

From: Henrik Nordström <henrik_at_henriknordstrom.net>
Date: Fri, 10 Dec 2010 22:09:23 +0100

ons 2010-12-08 klockan 13:48 +0100 skrev Daniel Stenberg:

> Men det kräver att man har lokaler som lämpar sig för det och att man har
> ordentligt med paus mellan föredragen som tillåter att folk kommer och går på
> ett smidigt sätt. Det förutsätter dessutom att föredragen är lite längre, så
> att det verkligen känns värt att gå iväg/komma tillbaka. Kanske ett koncept
> som lämpar sig bättre på ett event som är längre än 4 timmar inklusive
> pauser...

Ett förslag är att vi någon gång ibland provar en workshop träff, där vi
kör t.ex. tre spår där varje spår börjar med ett eller två föredrag i
ämnet och sedan följs av praktisk workshop. Kräver dock en hel del mer
förberedelse från alla inblandade (inklusive deltagare), och även andra
krav på lokal.

> Till er som föreslår saker ni kan prata om så vill jag berätta att jag samlar
> alla ideer och förslag i en lista, och sen kommer vi försöka se till att få
> till en bra mix. Så fortsätt gärna komma med fler förslag på fördrag ni kan
> köra för oss andra!

Ok. Här kommer några förslag:

Verktyg för att titta in i HTTP och HTTPS trafik och vad man kan hitta
där.

Olika sätt att hantera skalbarhet när man går från 1 CPU till många,
mindre tjänstekluster och liknande, och några av de problem man kan
hamna i. Inbjuder även fler talare till ämnet då jag endast kan skrapa
på min lilla hörna av det hela främst baserat på vad vi lärt oss i ämnet
inom Squid projektet.

Mvh
Henrik