Subject: Re: Argumentserie i Fria Tidningen

Re: Argumentserie i Fria Tidningen

From: Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>
Date: Mon, 18 Oct 2010 09:24:53 +0200

On Sun, Oct 17, 2010 at 23:54+0200, Per Andersson (avtobiff_at_gmail.com) wrote:
> Kontakta mig omgående om skrivintresset högg tag! :-)
>
> Jag har ungefär tänkt ut ett dussintals artiklar att ha med (vissa är
> översättningar av redan existerande artiklar medan andra behöver skrivas),
> jag tar gärna emot förslag på fler artiklar.

Jag tycker att det kunde vara värt att ta upp aspekterna som FOSS ger
och dela upp dem så att folk kan se skillnaden på de olika varianterna
av "fri" (dvs Free-as-in-AOLCDs osv).

Jag har hållt lite korta föredragningar om hur SU använde fri kod och
började med aspekterna:

1. Gratis (som direkt kostnad)
2. Öppet (så man kan se, lära och laga)
3. Fritt (som i "deploya i tusen kopior om du vill, sälj och bli rik,
få bästa versionen och inte Home-unpremium")

plus lite exempel på hur saker kan vara öppna utan att vara gratis,
eller gratis utan att vara fritt, så att folk lättare inser varför en
del av oss är så envisa med att det är bäst om det är både fritt,
gratis och öppet samtidigt.

--
"Backwards compatible" means: "if it isn't backwards, it's not compatible."