Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Robin Rosenberg <robin.rosenberg_at_dewire.com>
Date: Fri, 1 Oct 2010 23:51:51 +0200

fredagen den 1 oktober 2010 20.33.26 skrev Henrik Nordström:

> Min syn på saken är att foss i sig inte ör politik. Begreppet politik
> handlar om beslutsfattande och rätten att fatta beslut,

På sätt och vis. "Free Software" är definitivt politisk, men Open Source är
mera "låt mig vara i fred". FOSS är ett konstaterande att man kan få vara i
fred med Fria Program lika bra som mera liberala OSS-licenser, bara man inte
blandar in politiken.

Detta är alltså en (politisk) diskussion om rätten att besluta om vad som
diskuteras på denna lista. Ett icke-politisk sätt skulle vara att inte delta i
politiska diskussioner som denna. Den som driver en linje för eller emot
politiska diskussioner driver politik. Ett mera subtilt sätt att driva en
politik emot politiska diskussioner är att dra igång tekniska diskussioner och
helt enkelt överrösta de rent politiska trådarna. En diskussion om vad man får
och inte får diskutera känns väldigt o-fossigt för mig.

I brist på tekniska ämnen så är det i och för sig bra att nån håller liv i
listan så kanske vi kan hitta våra gemensamma tekniska intressen, även om
mina just för stunden är mera koncentrerade kring en gammal dieselmotor (som
är tillräckligt gammal för att patenten i den skall ha löpt ut).

[...]

-- robin