Subject: Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

Re: FOSS listan, för vem och till vilket syfte?

From: Henrik Nordström <henrik_at_henriknordstrom.net>
Date: Fri, 01 Oct 2010 20:33:26 +0200

tis 2010-09-28 klockan 09:43 +0200 skrev Per Andersson:

> Om vi tänker oss att FOSS bara är teknik, och inte politik alls, hur skulle
> det se ut då? I sådana fall, om syftet är att diskutera/behandla teknik
> (oberoende av politik), då kan vi diskutera proprietär programvara likaväl
> som fri programvara. Båda är lika mycket teknik.

Min syn på saken är att foss i sig inte ör politik. Begreppet politik
handlar om beslutsfattande och rätten att fatta beslut,

Grundtankarna i foss är en ideologi, och samma grundtankar kan
appliceras i politiskt arbete för många bra ändamål.

Mycket av arbetet i FSF centralt är politiskt inriktat, för att
underbygga och förstärka den ideologi som ligger bakom FSF GNU GPL mm.

> FOSS är alltså politik, det är det som skiljer den från annan programvara
> och teknik. Den har ett annat syfte och mål (även om det finns olika nivåer
> av hur mycket givetvis).

Gränsen där är mycket flytande, iaf i det korta perspektivet. Och tror
inte heller många använder långa perspektiv när de funderar på om de
skall använda FOSS licens eller icke-FOSS för vad de skriver.

För användarna är det många fall egalt huruvuda FOSS eller proprietär
programvara används. Är andra aspekter som är de viktiga där.

Mvh
Henrik N