Subject: Re: Mallar med "programmering" (logik) i OpenOffice

Re: Mallar med "programmering" (logik) i OpenOffice

From: Mikael Bergqvist <mikaels.mail_at_telia.com>
Date: Sat, 25 Sep 2010 19:40:57 +0200

fredag 24 september 2010 skrev Björn Göransson:
> Hennes feedback gällande detta var att scripting i OpenOffice inte är lika
> kraftfullt som i MS office, och att de ännu inte jobbat med detta då ingen

Tvärt om, skriptning är enastående kraftfullt i OpenOffice.org, och har som i
all Open Software blivit mycket varierad för att passa många olika smaker.
(och kan byggas ut ...)

Stardivision GmbH http://en.wikipedia.org/wiki/StarDivision (kolla under
History) ville nog tidigt göra allt för att vara som MS Office, inklusive
inbyggd IDE för Basic, som i StarOffice-fallet hette StarBasic.

Köpte själv StarOffice runt 1997 för Linux. StarDivision blev senare uppköpt av
Sun, OpenOffice.org så småningom och blev open source.

Fortfarande finns IDE:n kvar. Varje gång man startar OpenOffice.org drar man även
igång en fullfjädrad Basic :-) Trots att man bara ville skriva ett dokument...

Man kan även skripta i Python, JavaScript, BeanShell mm

IDE:n för Basic hittar den hugade under: Verktyg->Makron->Ordna Makron-
>OpenOffice.org Basic
Öppna sedan något av de makron (program) som finns genom att välja Redigera,
och förvånas.

Skriptning i all ära, själv tycker jag OO.o är som en koloss, och drömmer om
något snärtigt, Frame Maker-liknande för att skriva dokument. Skriptning gör
jag gärna utanför.

Jag tror att officeprogrammiljöer blir som en OS-miljö för folk som jobbar i ett
ickeöppet OS där ingen bra skriptmöjlighet finns. Jobbar man redan i en
verktygslåda (Unix/Linux) så kan man skapa kopplade flöden för att bearbeta
data redan från sitt skal, och har egentligen inte behovet.

Men, vill man skripta i OpenOffice.org, så har man alla möjligheter :-)

/Mikael