Subject: Re: Hackeretos och inkluderande språkbruk

Re: Hackeretos och inkluderande språkbruk

From: Roland Hedayat <roland_at_inherit.se>
Date: Tue, 31 Aug 2010 12:26:14 +0200

Nedanstående av Björn är en skarp och konsis
sammanfattning som jag kan skriva under på till 100%.

Om en en kvinna hade yttrat citatet nedan och därefter
blivit kritiserad för att använda 'homonormativt' språk
så hade det varit exakt lika absurt.

En sak är att tycka att ett skämt är dåligt (Jag tyckte
det var väldigt roligt, och också relevant i
sammanhanget - smaken är som baken) - det kan man hålla
för sig själv för att inte klottra ner listan.

En helt annan sak är att ta rollen som språkpolis i
"framstegets" namn: Då är begreppet "politisk
korrekthet" (med kritisk laddning) helt relevant.

Denna listan skall handla om FOSS. FOSS har sin
upprinnelse i Stallmanns manifesto där F:et står
för Free - as in Free Speech.

Vi kan tänka själv och behöver inga språk- eller andra
list-poliser - så länge man håller sig till den artiga
och vänliga stil som överväger i denna listan.

/Roland

====