Subject: Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

Re: GSIT gemensam IT-miljö i Stockholm, hur gick upphandlingen till?

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Thu, 6 May 2010 05:57:09 +0200

On Wednesday 05 May 2010 23.41.48 Mikael Bergqvist wrote:
> Fanns det med något Open Source-alternativ i GSIT-upphandlingen (Gemensam
> IT i Stockholm)?
> Är det någon som vet? Eller själv var inblandad? Skall man inte alltid ha
> med ett Open Source-alternativ? Eller gäller det bara statlig förvaltning?

Jag var inte med och har inte sett deras förfrågningsunderlag (det är en
offentlig handling så det är bara att begära ut från deras registrator). Det
finns inga krav eller regler eller lagar eller EU-direktiv som säger något om
att utvärdera FOSS i en offentlig upphandling. Vissa länder och regioner har
sådana, där Nederländerna är tuffast.

Stat, kommun och landsting lyder under samma lag gällande inköp, Lagen om
Offentlig Upphandling.

Min magkänsla säger att Stockholm stad inte övervägde FOSS ö.h.t. men jag kan
ha fel.

/Daniel