Subject: Re: nummer två - vad vill du höra då?

Re: nummer två - vad vill du höra då?

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Mon, 22 Mar 2010 21:50:28 +0100

Björn Göransson wrote:
> För sådana som mig, som inte var med på den tiden - vad gjorde prylen? :-)

C64:an har två joystick-portar. Nu snackar vi lite äldre joysticks med 8
olika "riktningar" osv.

Hur som helst, 2 stycken? C64:an har 8 hårdvaru-sprites och va katten,
det vore ju klart kul ifall man kunde ha... 8 joysticks!

Ok, så en av joystick-portarna hade 3 pinnar ut - ifall jag minns rätt.
3 pinnar ger ett tal 0-7, alltså kan vi via joystick-port 1 "selektera"
rätt joystick att läsa av på joystick-port 2.

Så sagt och gjort - lite muxar och annat jox, så vips - 8 joysticks!
Tror jag har en av dessa på vinden någonstans.

Sedan började vi hacka på ett stridsvagnsspel och kom så pass långt att
man kunde styra varsin etc. Superkul!

mvh Göran