Subject: Re: Vill och kan du snacka den 19:e maj?

Re: Vill och kan du snacka den 19:e maj?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Mon, 15 Mar 2010 23:50:29 +0100

2010/3/15 Daniel Stenberg <daniel_at_haxx.se>:
> Hejsan
>
> För att börja jobba på programmet för möte #2 så bör vi få in så mycket info
> som möjligt om vilka föredragshållare som kan/vill komma på möte #2.
>
> Därför: om du kan och vill snacka om något den 19:e maj, maila mig privat
> eller här på lsitan och nämn det/de föredrag du kan och vill hålla då. Jag
> tar mig friheten att skriva upp nya på talks-sidan (ifall de inte redan
> finns där) samt att inom någon tid bolla program-alternativ med er mina
> vänner här på listan.

De områden där jag vet och/eller känner att jag kan tillföra något står kvar på
föredragslistan.

Något jag personligen gärna vill se är synvinklar som relaterar till, t ex,
klass/kön/etnicitet inom FOSS. Vi kan ju börja med vår grupp här som jag tycker
verkar vara så mycket vita (medelklassiga?) medelålders män att jag inte vet om
jag ska skratta eller gråta. De flesta andra FOSS-grupper ser likadana ut...
Är det så att den nu rådande kulturen inom FOSS maximerar deltagandet och
nyrekrytering från samhällets alla delar?

För inspiration till detta ämne rekommenderar jag starkt senaste numret av den
feministiska tidsskriften BANG; som har den passande titeln Nördarnas
återkomst. Räds ej, omnämt är: Open Source, Debian, Wikimedia+Wikipedia,
bloggar, star trek, surdegsbröd, stickning och cyborgar. Det borde således vara
gott om relevans för denna listas medlemmar.

   http://bang.se/artiklar/2010/nordarnas-aterkomst-2010-03-08

Jag tänker mig att bästa sättet att behandla detta ämne är någon slags
paneldiskussion med folk från skyttegravarna (FOSS-projekt o dyl). Eller kanske
att någon från t ex WoMoz, Drupalchix, Linuxchix, etc, kommer och presenterar.

-- Per