Subject: Re: Lite praktiska grejor inför onsdag

Re: Lite praktiska grejor inför onsdag

From: Göran Krampe <goran.krampe_at_msc.se>
Date: Sun, 21 Feb 2010 22:32:36 +0100

Hej!

Daniel Stenberg wrote:
> Hejsan alla!
>
> Eftersom vi numera är över 165 anmälda till träffen på onsdag, och det
> är ju faktiskt en väldig massa människor, vill jag bara be alla att
> försöka komma till lokalen i hyfsad tid. Om alla kommer exakt på
> minuten, eller tio minuter över, så kommer vi få mycket stora problem
> med att hålla schemat (det är svårt nog som det är faktiskt!).

Framför allt eftersom folk skall plocka åt sig en macka + dricka också.
Maten kommer att vara på plats 15.40 - så dräll gärna in i en strid
ström från och med då! :)

> Till er som håller föredrag vill jag också be er att kolla er video-ut i
> förväg - innan träffen - och överväga att ha era slides på en usb-sticka
> eller liknande ifall vi behöver nöd-köra din presentation med en annan
> burk.

Jag åtog mig att filma - tidigare har jag använt en vanlig miniDV
videokamera när jag filmat dragningar och kodat den till typ xvid
efteråt och lagt upp som torrents. Det har funkat rätt bra, till och med
utan stativ.

Nu har jag dock en Sony Cybershot DSC-H20 (vanlig kamera som kan filma
direkt i mpeg4/720p) som jag tänkte använda på stativ.

Den har inte extern mikrofon, men ifall vi sätter den relativt nära
talaren så kanske det ändå blir bra nog. Vore kul ifall man kunde
"filma" datorns skärm samtidigt (recordMyDesktop typ) och sedan på nåt
sätt mixa ihop dessa två filmer med talaren "i hörnet", men jag har
aldrig gjort nåt sånt tidigare - vore dock roligt att testa.

Ifall folk har bättre utrustning och/eller bättre erfarenhet, så säg
till! Jag tar med mig kamera och stativ - inspelning av dator måste nog
folk stå för själva. Däremot kan vi rigga kameravinkel mm så att vi får
med projektorduken tillräckligt bra.

mvh Göran