Subject: Re: Mem och sexism

Re: Mem och sexism

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Thu, 07 Jan 2010 10:45:29 +0100

Hej Göran och ni andra!

Jag har undvikit att ge mig in i denna diskussion då jag tycker att allt
blev överdrivet men nu när Göran har gett lite vettig nyans till det
hela så tänker jag bemöda mig med detta inlägg.

Jag är själv emot sexism eller annat kvinnoförtryck men jag tycker detta
tagit fel proportioner. Jag tycker inte jag gjorde fel även om vissa
tycker det. Att jag kallade min sambo för regeringen tycker jag är lika
sexistiskt som det är åldersförtryckande att kalla sin älskade för
"gumman" eller "gubben" enligt min mening. Jag omnämnde inte min sambo
som "hora", "kärring" eller något i stil med "hon som står hemma vid
spisen och föder barn". Det finns nyanser i vad man säger och hur olika
personer tolkar ett uttryck. Jag håller med Göran om att detta blivit en
storm i ett vattenglas.

För att svara på Görans undringar så:

Jag är hårdhudad och har i denna diskussion haft teflonhud och struntat
i påhoppen eftersom jag tyckte de var överdrivna, enligt ovan.

Nej, jag känner inte Per.

Jag håller med dig om att de följande diskussionerna, om kvinnor inom IT
och FOSS, har varit mer givande.

//Mem