Subject: Re: Föreningssverige

Re: Föreningssverige

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Mon, 28 Dec 2009 18:11:30 +0100

Hej Anders!

Jag skulle inte kalla Dataföreningen för en förening i och med att
verksamheten bedrivs i aktiebolagsform. Visst formellt finns en förening
där alla medlemmar har sitt medlemsskap men verksamheten ser i bolagsform.

Förutom mina åsikter, specifikt, ovan så brukar föreningsformen snabbt
övergå i administration och att det enbart är styrelsen som är aktiv och
servar medlemmarna. Undantaget är nog idrottföreningar där föräldrarna
blir endsjälar för sina barns träning men när barnen blir äldre upphör
föräldrarnas engagemang.

Jag tror mer på sociala nätverk så som Mailman, LinkedIn, Wordpress mm.
Mun-till-mun-metoden eller personliga tips fungerar också bra, vilket i
och för sig är ett mycket litet social nätverk men fungerar det också.

Behövs ett paraply så tror jag Haxx är helt okej. Haxx-personernas
nätverk och första och andra led når långt. En annan sak är att etablera
kontakter med EurOpen.se, Linuxföreningen, OpenSourceForum och andra
för att be dem om utskick på deras medlemslistor.

Alltså arrangera event på egen hand men utnyttja andras medlemsregister
för att sprida info tror jag är det effektivaste.

//Mem