Subject: Re: Föredrag som du kan hålla?

Re: Föredrag som du kan hålla?

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Mon, 28 Dec 2009 11:06:36 +0100

Hej Daniel!

Jag tycker G låter intressant. Att komma igång är inte alltid så lätt,
man känner att startsträckan är lång när alla andra hållit på i så många år.

Personligen skulle jag, vid något tillfälle, kunna prata om hur ett
FOSS-användande företag som Netnod tänker och vad vi gör med öppen
källkod. Vi har gjort en hel del automatisering, mha Perl- och
sh-skript, kring Nagios, MRTG, egenutvecklad kundportal (baserad på
Django) samt FAI (Fully Automatic Installation) till Debian mm.

Den DNS-statistik som jag beskrev lite i min presentation baseras till
stor del på libtrace-applikationer som hanteras mha Perl. Det gäller att
forka lagom många analys- och komprimeringsprocesser för att utnyttja
processor och minne på bästa sätt utan att äventyra raw-insamlingen mm.
Detta dessutom spritt på våra installationer över hela världen.

//Mem

Den 18:e december 2009 skrev Daniel Stenberg följande;

Mors!

På sidan http://foss-sthlm.haxx.se/talks.html kan man nu se 27 stycken
"önske-föredrag" och en början till att matcha ihop namn med ämnen. Kan
du snacka om ett ämne som finns med, hojta bara så noterar jag. Det är
inte ett automatiskt OK att du kan snacka just den 24:e februari, det
kan kan bli en annan gång. Huvudsaken är att vi får många ämnen med namn
på sig så att urvalet blir stort.

Vidare tänkte jag att vi nu kan fylla på med föredrag som ni vet att ni
kan hålla. De lägger jag in direkt i listan, med namn och allt.

Jag själv skulle kunna tänka mig att hålla en dragning om följande ämnen:

[A] curl - verktyget, en howto
[C] libcurl - biblioteket och projektet
[D] libssh2 - SSH2 som lib
[E] Rockbox - reverse engineering av HW för att köra egen kod
[F] Maintain - att leda ett open source projekt
[G] Kliv in - om och hur att (börja) bidra till öppen källkod
[H] Embedded Linux - en snabbintro av en typisk utveckling
[I] Linux drivers - snudda vid driverutveckling
[J] autoconf - en intro till configure-scripts
[K] licenser - de vanligaste FOSS-licenserna och hur de skiljer sig
[L] betald - sätt att hantera betalning/foretag/sponsring i sitt
FOSS-projekt