Subject: Presentation av Mem

Presentation av Mem

From: Magnus Sandberg <mem_at_netnod.se>
Date: Mon, 28 Dec 2009 10:34:08 +0100

Hej!

Jag hittade denna lista via LinkedIn-eventet som vänner till mig både
arrangerar och planerar att delta på. Mitt eventuella deltagande hänger
på regeringsförhandlingar hemvid men det löser sig nog.

För att ta den icketekniska delen av min presentation så bor jag i
Huddinge med min sambo Birgitta och våra två barn Emil (4,5 år -
viktigt:-) och Joel (3 år).

I datorvärlden ser jag mig mest som sysadmin eller användare. Jämfört
med många av er andra är mina programmeringskunskaper att se som
nybörjarkunskaper. För att läsa mer om mig kan man kolla på min
LinkedIn-sida: http://www.linkedin.com/in/link2mem

I övrigt kan man säga att jag började mina datoraktiviteter 1983 med en
sommarlovskurs i Basic på ABC80! En kort tid hade jag en C64 med
floppydrive men övergav den rätt fort för min första Amiga (A500). Efter
det blev det en A2000 (030-kort), A1200 (030-kort) och A3000 med
Ethernetkort, grafikkort och 060-kort, snacka om pengar man gjort av
med. Under ett antal år drev jag en BBS och var aktiv på Fidonet. På
amigorna blev det en del assembler- och C-programmering. Det var
amigorna och BBS:andet som gav mig denna bekantskapskrets.

Mina första kontakter med Unix-världen skedde omkring 1987-88 via en
datorförening i Haninge. Föreningen hade också en PDP-11 som det kördes
ett hemsnickrat Kom-system på och tack vare en medlem som jobbade på
Televerket hade vi 020-nummer via X.25 så att man kunde ringa in till
Kom-systemet hemifrån. Det var på den tiden man sa att "Allan tar kakan
i 300 baud", allt annat var för dyrt för en som gick i skolan.

Min första kontakt med Linux var när en vän (Flag) som jobbade på KTH
fixade så att jag kunde ta med en hårddisk till KTH (typ 1993) och
kopiera Slackware (som fortfarande var beta) med Linux kernel 0.96, om
jag minns rätt. Sedan gick det några år och och jag själv började jobba
på KTH och testade RedHat Linux, troligen version 4.2 våren 1997. Sedan
1999 har jag föredragit Debian Linux sedan en annan vän (Polarn)
introducerade mig till Slink (Debian 2.1) och nu jobbar jag med Debian
Linux på heltid.

Om ni orkat läsa så här långt så ska jag berätta lite om vad jag gör nu
för tiden. Jag jobbar på Netnod/Autonomica som systemadministratör.
Autonomica är ett helägt dotterbolag till Netnod som i sin tur ägs av
TU-stiftelsen (Telematikens Utveckling). TU-stiftelsen (och IIS som
Patrik jobbar på) bildades då man bestämde att KTH inte skulle driva
knutpunkt eller sköta se-domänen. Netnod/Autonomica har totalt 12
anställda som dels driver 6 knutpunkter i Sverige i PTS-ägda bergrum
samt DNS-drift. DNS-driften består av två delar, dels driftar vi
I.root-serverns.net samt är slavserver åt ett stort antal TLD:er, bland
annat .se. DNS-driften sker dels via Unicast i några av bergrummen i
Sverige men framför allt via Anycast på c:a 35 platser runt om i
världen. Förutom knutpunktsswitchar och annan nätverkshårdvara så är det
i princip bara Debian som gäller på 200+ servrar. Ekonomisystemet och
passersystemet till kontoret är nog de enda system som inte är
Debian-baserade... När man läser alla andra presentationer visar det sig
att vår serverleverantör också är representerad här :-)

Förutom den dagliga driften så jobbar jag specifikt med insamling av
DNS-trafik på alla våra siter. Dels för att kunna ge uppföljningar till
våra kunder men även internt då man befarar beteendeförändringar i och
med att root-zonen signeras nästa år. Signeringsarbete är en utdragen
process över 6 månader som börjar i januari 2010. Det är viktigt att se
om DNS-trafiken förändras när även root-zonen kommer ge signerade svar.
Det är en hel del data som ska analyseras. Så det gäller att göra det
nära realtid för att inte halka efter. Vad gäller DNS-statistik har vi
även ett djupare samarbete med IIS gällande se-domänen.

Jag är också medlem i Swedish Network Users' Society (SNUS) som var
delaktiga i att forma Internet i Sverige. Jag har suttit i SNUS styrelse
ett antal år men är nu enbart medlem.

--
//Mem