Subject: Re: Presentation

Re: Presentation

From: Carl Mäsak <cmasak_at_gmail.com>
Date: Thu, 17 Dec 2009 15:56:32 +0100

God dag.

Jag heter Carl och kommer från den lantliga västkusten. Mitt efternamn
kommer från Estland.

Innan jag hade en egen dator skrev jag små program i kollegieblock
eller på min kusins Atari. Sedan följde en spännande rad år då jag kom
över allt nyare 8086-datorer, och några Luxor-reliker vid namn ABC
1600 som körde en DNIX-klon och hade vridbara skärmar i A4-format.
Lärde mig programmera i varianter av BASIC, Pascal, C, C++ och
x86-assembler.

Sen dess har jag pluggat bioinformatik, och haft diverse
programmeringsjobb vid sidan om. Jag tycker fortfarande att ju mer jag
lär mig om programmering och programspråk, desto intressantare blir
det, och desto mer känns det som att det finns kvar. :-)

På dagarna är jag Javautvecklare på Uppsala universitet, och sitter
och hjälper till att knacka fram open-source-mjukvaran Bioclipse, ett
"Eclipse för biologer". På fritiden hjälper jag till med att ta fram
Perl 6, ett nästa generationens språk i Perl-familjen.

Det här skulle jag vara intresserad av att komma och lyssna på:

- Debian/RPM-paketering (tekniska detaljer)
- Hur ser arbetsflöden/communities ut inom FOSS? Vad funkar?
- Trådar/processer/concurrency. Hur får man dem att skala?
- Hjärtevärmande berättelser på formen "det här löste vi med FOSS"

// Carl Mäsak (masak på IRC)