Subject: Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

Re: Misstänkt FOSS i bankappen Swish?

From: Ilja Hallberg <foss-sthml_at_zeke.regexp.se>
Date: Mon, 17 Nov 2014 15:31:10 +0100

On Mon, Nov 17, 2014 at 03:05:34PM +0100, Alexander Bessman wrote:

> KÀnner inte till nÄgot sÄdant domslut. Det Àr vÀl dock vedertaget att
> formuleringen "based on the software" i GPL-texten betyder antingen att
> man modifierar GPL-kod direkt, eller statiskt lÀnkar till GPL-bibliotek?

Jag antar att en domstol kan göra egna bedömningar av vad som Àr vedertaget,
det lilla jag lÀst ger mig intrycket av att det kan gÄ Ät vilket hÄll som
helst.

> I sÄ fall stÀmmer det ju som Swish sÀger, GPL "smittar" inte bara för
> att man distribuerar GPL-program tillsammans med andra program. Detta
> gÀller dock endast om programmet i frÄga inte anvÀnds av de proprietÀra
> delarna, eftersom det skulle innebÀra statisk lÀnkning. Om sÄ verkligen
> var fallet kan man ju frÄga sig varför de distribuerade GPL-programmet
> alls? Överblivet frĂ„n debugging kanske?

Det som Àr bra med Pers uttalande Àr att han erkÀnt att de stoppat in
GPL i sitt program. Om Moxies kod anropas eller inte, kan man nog lÀsa
ut om man tar sig tid att analysera programmet. Men fort, för det gamla
programmet försvinner vÀl nÀr Swish lÀgger upp en uppdatering hos Google?

Swish sÀger sig ha stÀdat sitt program, jag antar att det inte gagnar
Moxie om han vÀljer att göra nÄgot rÀttsligt.

Klumpigt av Swish, de borde förhandlat med Moxie.

Ilja