Subject: Re: Upphandlingar

Re: Upphandlingar

From: Mattias OKFSE <mattias_at_okfn.se>
Date: Sun, 14 Sep 2014 15:35:07 +0200

On 09/13/2014 07:27 AM, Daniel Melin wrote:
> <mailto:mattias_at_okfn.se>>:
>
> Hur kommer det sig att en måste registrera sig för att kunna se en
> offentlig upphandling? Ska inte det vara helt öppet för allmän
> insyn? Det finns dessutom inga länkar på sidorna för att komma
> till Tendesign vad jag kan se?
>

> Det måste du inte, du kan alltid kontakta en myndighets registrator
> och begära ut en allmän offentlig handling.
Nej precis, det känner jag till men det är en omväg. Jag var otydlig
där. Undrar mer varför det inte finns digital allmän insyn utan
registrering t.ex. via Tendsign?
> Men om du vill lämna anbud i upphandlingen så krävs ett konto i
> Tendsign. Det brukar vara enklast att bara skaffa ett gratiskonto och
> sköta allt via webben, men det är inget krav.
Jag förstår, det är inget jag är intresserad av, mer av funktionen för
allmän insyn digitalt utan omvägen via registrator. Vad hindrar Tendsign
från att vara öppet för insyn (men fortsätta kräva registrering för anbud)?
/Mattias