Subject: Re: Upphandlingar

Re: Upphandlingar

From: Mattias OKFSE <mattias_at_okfn.se>
Date: Fri, 12 Sep 2014 22:22:12 +0200

On 09/12/2014 09:08 PM, Daniel Melin wrote:
> <mailto:avtobiff_at_gmail.com>>:
>
> De där sidorna och det som de länkar till säger mig nästan ingenting.
> Vad betyder det här rent konkret?
>

> Ah! Kanske inte helt tydligt. Sorry.
Jag håller med Pär. Tack för att du tipsar i alla fall, Daniel! Det är
viktigt & spännande besked, skicka gärna fler uppdateringar framöver!
> Det är länkar till ett upphandlingssystem som heter Tendsign. I det
> systemet kan man få se upphandlingarna, men det kräver att man har ett
> konto, vilket är gratis.
Hur kommer det sig att en måste registrera sig för att kunna se en
offentlig upphandling? Ska inte det vara helt öppet för allmän insyn?
Det finns dessutom inga länkar på sidorna för att komma till Tendesign
vad jag kan se?

Vill tipsa både dig Daniel & haxx-listan om Open Contracting-projektet
som startats för att standardisera och utveckla en global standard för
öppna upphandlingar. http://www.open-contracting.org/
Data-standarder:
http://www.open-contracting.org/open_contracting_data_standards
Bl.a. UK är med för att öppna upp processen:
http://www.open-contracting.org/implementation_support_and_tools

Ännu har inte arbetet kommit till mjukvaru-sektorn men projektet växer
så det blir spännande att se vilka stöd som tas fram för att öppna upp
den processen.

Med vänliga hälsningar,
Mattias
Gemenskapsansvarig