Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Tony Åhl <stirnerit_at_gmail.com>
Date: Thu, 14 Aug 2014 16:25:17 +0200

Jag valde att ge min son en riktig sån här leksakdmaskin som första dator
när han var runt ett och ett halvt, två år. På så sätt lärde han sig att
han fick reaktioner från maskinen när det blinkade och lät samt att han
fick en positiv respons från den när han gjorde "rätt" och en negativ när
han gjorde fel.

Sedan hittade han min och sin mammas mobiler och började peka och greja. Så
en vacker försommardag (Alex var nyss fyllda fyllda 3) så upptäckte hans
mor att det försvunnit kontakter från hennes telefonbok. Efter lite
forskande kom hon fram till att det var Alex som hade lärt sig att göra
proceduren för att ta bort en kontakt och det roade honom oerhört att
trycka på radera och med busunge-glittrande ansikte utbrista; Borta!

Hans mor kom då på den bra idéen att ladda ner en app som satte 4siffrig
pinkod på dom appar hon valde det för. Sagt och gjort, hon satte helt
enkelt en kod på kontaktlistan. Det går en-två veckor innan hon upptäcker
att det saknas kontakter igen. Gissa vem den skyldige "hackaren" var. Just
det min underbara lilla grabb utförde som 3årig parvel sitt första "Over
the shoulder" hack. Stoltare pappa går inte att hitta och självklart ska
kreativitet premieras så jag köpte en Nexus 7 åt honom som han älskar.
Sedan har han en Gameboy 3ds (har tagit bort 3d reglaget) och en 13 tums
Lenovo ThinkPad med Ubuntu på.

Jag har inte satt några begränsningar däremot så har jag scriptat ihop en
liten grej som använder Mozillas egna föräldrafilter mot porr, våld osv och
istället för att blockera siter så skickas ett mail till mig med info om
site, tidpunkt osv. På så sätt känner jag att jag ger honom rätt att göra
fel samtidigt som det ger mig som vuxen en möjlighet att kliva in och dra
gränsen i tid om det behövs.

Har tyvärr inget maskintips tar tacksamt emot tips på hållbara maskiner som
tål lite barnverksamhet.

MVH
Tony Åhl