Subject: Re: Liten laptop till barn?

Re: Liten laptop till barn?

From: Pamela Fuentes <pam_at_trauco.com>
Date: Wed, 13 Aug 2014 13:16:46 +0200 (CEST)

Hej Per!

Min 7-åring fick en ACER One (skulle slängas på jobbet) som jag tror har
ganska lika specifikationer än eee pc:n, jag ville köra Qimo (Qimo4Kids)
och DouDou Linux men lyckades inte skapa en bootbar USB hur jag än
försökte.
Hon har Edubuntu på den, och kör mest GCompris (är helt besatt av den) och
Celestia, samt You Tube för sånger.
Jag tror att de flesta distros kör något likadant barn app paket, tyvärr är
inte så många översatta till svenska men barn verkar klara sig utan
problem!
Fördelen med de andra två distros är att de har barnfilter på redan,
edubuntu måste du fixa det själv. Jag har en bra brandvägg hemma som har
webbfilter på så jag tycker inte det behövs något mer än så länge.

Vi har också en Kano Kit på väg, men då blir hennes stationär pc och en
liten mer avancerad lång tids projekt(baserat på Raspberry Pi).

Pamela