Subject: Re: IPv6

Re: IPv6

From: Christian Huldt <christian_at_solvare.se>
Date: Thu, 10 Jul 2014 20:06:55 +0200

2014-07-10 19:33, Mikael Rosbacke skrev:

> [...]
> per undernät.
> Har 1 IPv6 /56 range där jag skapat 2 /64 ranges för mina undernät.
> Där har min router adress <nw adress>::1 i dessa nät. Hade jag haft en
> DMZ hade jag lagt denna i ytterligare en /64 adress range.
> Inkommande till min router finns en helt separat (annat nw prefix) /64
> range där mitt externa routergränssnitt får en adress, och sedan är
> default gateway mot internet till providerns router på adress
> <nw-adress>::1. Har för stunden statisk adress här, men borde
> egentligen tilldelas från providerns router via RA.
Vad jag undrar handlar om routingen, om jag får
2001:db8:1111::
och delar upp det på
2001:db8:1111:1111::

och

2001:db8:1111:2222::

osv.

och ger min gateway 2001:db8:1111:1111::1 på utsidan och
2001:db8:1111:2222::1 på insidan, kommer extern trafik att hitta till
2001:db8:1111:2222::2 utan att jag specar detta på något sätt?
Förutsatt att /proc/sys/net/ipv6/conf/*/forwarding är satt till 1...