Subject: Re: [Re: Linux och BankID]

Re: [Re: Linux och BankID]

From: Christoffer Holmstedt <christoffer.holmstedt_at_gmail.com>
Date: Wed, 7 May 2014 17:08:03 +0200

Nej, jag tror ocksÄ bankerna Àr en bit bort men myndigheterna Àr positiva
och de Àr dem som Àr de största kunderna av BankID idag. Via tidigare
idg.senyhet hittade jag förfrÄgningarna till MSB frÄn CSN [1], hade
missat dem
tidigare. I deras begÀran fanns allting lite mer konkret nerskrivet (som
bilaga med namnet Finansiell ID teknik.docx).

Efter att ha skummat igenom punkterna sÄ verkar de mesta handla om vanlig
rÀdsla för öppna system kontra mer stÀngda lösningar. Punkterna om risk för
DDoS och kommentaren om att tekniken SAML lÄser anvÀndarna till webblÀsare
istÀllet för specifika applikationer förstÄr jag inte. Även om SAML styr
vad som ska skickas mellan noder sÄ tvingas man ju inte till att anvÀnda
webblÀsare för det. Om nÄgon annan kan detaljerna dÀr fÄr ni gÀrna försöka
förklara det resonemanget.

FÄr se om mer tid medges senare i veckan att lÀsa igenom mer noggrant.

[1]
https://www.documentcloud.org/documents/1070123-begaran-till-msb-diarienummer-006451-2014.html

Med vÀnlig hÀlsning

--