Subject: Skänkes: mips64

Skänkes: mips64

From: Jonas Sundström <jonas_at_kirilla.com>
Date: Wed, 30 Apr 2014 19:48:50 +0200

Hej!

Jag har en burk som jag vill skänka bort till ett kärleksfullt Linux eller BSD-hem
som gillar utmaningar.

SoC: Cavium Octeon 500 MHz (MIPS64)
Moderkort: Movidis Revolution x16
RAM: 4 GB (DDR-II)
Firmware: U-boot, strippad Linux-miljö på flash.
Ethernet: 8 portar, varav en är kass.
Disk: 8 SATA-I, om jag minns rätt.
Kortplats: 1 PCI-X
Formfaktor E-ATX.
Vikt: uppskattas till under 20kg

Firmware nås via serieporten. För att ha någon större nytta av burken lär man
behöva nätboota från en annan burk, som sedan kan installeras lokalt på SATA.
Det finns inga färdiga distributioner vad jag vet.

Det kan kanske ses som ett inbäddat projekt även om SoC:en har 16 kärnor
och lådan är större än Google.

Skickar med ett PCI-X kort med VGA och USB. Minns inte vilket.
Inte säkert att det finns fungerande drivrutiner.

Hämtas i Uppsala. Svara gärna privat.

/Jonas Sundström.