Subject: Re: [Re: Linux och BankID]

Re: [Re: Linux och BankID]

From: Andreas Hedström <ahedstrom_at_gmail.com>
Date: Fri, 25 Apr 2014 17:22:43 +0200

Jag tycker den här tråden spretar lite, och för att spreta ytterligare
tänkte jag bara repetera att:
- det viktiga är inte hurvida BankID funkar på linux, utan att vilket
system man nu än använder för att identifiera sig som medborgare till
berörda myndigheter ska det vara tillgängligt för alla.

Det uppnås endast genom att man bygger på öppna standarder.

Att Nexus eller vad de heter nu för tiden vill slopa sitt Linuxstöd, eller
att bankerna vänder linuxanvändare rygger är bara symptom på problemet att
lösningen i botten är stängd. Om den vore öppen, skulle vi som FOSS-kollektiv
kunna skriva vår egen fullt fungerande autentiseringsmojuck som hämtar det
ID som behövs av betrodd utgivare och använder det sedan som ID hos önskad
tjänsteleverantör. Vill man köra på sin gamla C64 har man ett hobbyprojekt
av rang! Funkar det i min browser ur lådan - ännu bättre! Endast tiden
tills lösningen är på plats är hindret om möjligheterna att lösa problemet
finns.

Så för att inte driva in i diskussioner om att "Men Office funkar ändå inte
på Linux" så gäller det att fokusera på öppna standarder där bästa
implementationen vinner (och även de dåliga kan samexistera för den nisch
där de behövs).

// A