Subject: Re: [Re: Linux och BankID]

Re: [Re: Linux och BankID]

From: Anders S Lindbäck <vetgirig_at_kunskapssamhallet.se>
Date: Fri, 25 Apr 2014 14:56:51 +0200

2014-04-25 13:29, jonas skrev:

> Håller med. ULUG har lobbat lite för att Uppsala Kommun ska testa FOSS
> och intresset verkar minst sagt... svalt.

Det skrevs en mängd motioner från V om öppen källkod i ett antal kommuner
2009. Ingen ledde till något konkret.

Problemet är att så länge som kommunernas IT-personal bara kan ett system
så kommer aldrig något ändras.

Nu sker det dock på många ställen arbete med FOSS. Ett bra exempel
är KIVOS. Dvs dessa kommuner är mera mottagliga för FOSS än andra:

http://kivos.se/vilka-ar-vi/medlemmar