Subject: Re: JAKathon

Re: JAKathon

From: Nuria Albet <nuria.albet_at_gmail.com>
Date: Sun, 23 Mar 2014 11:32:55 +0100

Tack för bra info!
Ja, det är bara stora banker i Sverige som har tillgång till RIX och
'riktiga' pengar, tyvärr.
Detta tycker jag borde vara en viktig politisk fråga.
Problemet med att vara en små aktör är att man är helt beroende av de stora
banker. När man har konto hos en annan bank (i JAK är det mest Nordea,
bl.a.), den kan bestämma att, till exempel, ta bort tjänster som man har
haft tidigare.
Därför är viktigt, tycker jag, att vi i JAK inte bara försöker vara en
alternativ till stora mäktiga banker, men också ha en folkrörelse i
grunden, för att utpeka orättvisa i systemet och försöka ändra allt som gör
systemet en stäng mörk maktkoncentration.
/Nuria

> att komma åt dina konton direkt.
> T.ex: tink https://www.tink.se/en/
> De frågar helt enkelt efter ditt lösenord hos banken.
>

> AqBanking ist eine freie Bibliothek für Online-Banking und der Nachfolger
>>

> Det här verkar vara samma sak, dvs access till bank, det finns
> domstolsbeslut i tyskland som tvingar bankerna att hålla sina API:er
> tillgängliga för andra parter, de får t.ex. inte ändra utan att meddela två
> veckor innan. Svenska banker har ännu inte agerat mot tink-liknande
> lösningar annat än att varna kunderna från att lämna ut lösenord.

> [...]

Núria