Subject: Re: ARM med hårdvarustött DRM-skydd

Re: ARM med hårdvarustött DRM-skydd

From: Henrik Nordström <henrik_at_henriknordstrom.net>
Date: Sat, 31 Aug 2013 23:09:36 +0200

tis 2013-06-04 klockan 07:31 +0200 skrev Erik Lönroth:
> Ni som håller på med embedded och ARM kanske har sett detta?

> https://torrentfreak.com/arm-launches-hollywood-approved-anti-piracy-processor-130603/

Jaja.. tekniken i sig har de redan med TrustZone för nyckelhandering mm.

> Vad kan man mer använda detta till förutom att stoppa illegal
> fildelning?

Gör just detta ens det? Tror inte det..

Just det som annonserades här stoppar dig från att spela in
videoströmmen när du streamar från Netflix mfl då den nu går krypterad
från innehållsleverantören ända till skärmen, med nycklar som CPUn inte
har tillgång till, så även om mediaplayer applikationen är "hackad" så
är videoströmmen i sig oåtkomlig. Det stoppar inte uppspelning av
innehåll från andra källor. Målet med detta är främst att det skall bli
lika svårt att kopiera den streamade videoströmmen på telefonen/plattan
som det är på PCn så att de som har starka DRM krav för åtkomst till
deras innehåll kan streama innehållet till telefonen/plattan med utan
att tumma på sina regler.

Men enheter som har detta låser generellt även ned resten av enheten,
signerad bootloader osv vilket kraftigt begränsar användaren. Inte för
att de egentligen behöver utan för att de kan, vilket är ett långt
större problem som inbegriper allt informationsytbyte, inte bara video.
Men med tekniker som detta så är egentligen förhållandet det omvända,
det finns MINDRE orsak att låsa enheten då DRM för begränsad åtkomst
till tredje parts innehåll inte längre är beroende av säkerhet i
operativsystemet.

Nu stödjer jag inte DRM i sig, eller rättare sagt de effekter som DRM
har. DRM tekniken i sig har potential till att ha även bra användningar,
men hur det tillämpas är sorgligt. Finns inte mycket gått med den lömska
flytten av ägandeskapet av en kopia som pågår från den som köpt en kopia
till innehållsägaren/distributören. De flesta förstår det inte utan tror
fortfarande att de faktiskt köpt sig rätten till en kopia precis som när
man köpt en CD eller DVD när de i själva verket enbart köpt sig
begränsad rätt att ta del av innehållet så länge
innehållsägaren/distributören känner för det.

Ps, även om jag säger streamad ovan så gäller givetvis DRM tekniken i
sig alla distributionsformer. Streamad, nedladdad, på
cd/dvd/flashminne/osv.. men vad som driver utvecklingen är i första hand
streamad distribution.

Mvh
Henrik