Subject: Re: Windows refund?

Re: Windows refund?

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Mon, 3 Jun 2013 21:34:05 +0200

2013/6/3 Janne Johansson <jj_at_stacken.kth.se>:

> Sist det var i ropet minns jag att det oftast slutade med just att
> "datorn och OSet kommer i en klump, du kan tacka nej till klumpen om
> det inte passar" varpå man iaf hamnar där du föreslår ovan.
>
> Låt bli att köpa om klumpen är kass.

Det enda en personlig bojkott bidrar till är att en själv är moralisk ren.
Framförallt när det är i en sådan här relation med ett Stort Företag mot
en ynka konsument.

Jag skulle gissa att det är som det mesta i samhället: flest datorer säljs
till företag. Så länge inte företag eller en enorm folkrörelse bojkottar så
spelar den handlingen ingen som helst roll.

Vidare är ju en bojkott i den mening att "den som inte är nöjd inte ska köpa"
en väldigt individuell lösning på ett strukturellt problem. Bevisligen hjälper
inte den lösningen då säkerligen en hel del folk bojkottar enligt ovan och
ändå tar de flesta ut Microsoftskatt.

Det krävs mer aktivism än en personlig bojkott för att rucka på denna
koloss.

--
Per