Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Glenn <foss_at_repulsiv.se>
Date: Sun, 16 Dec 2012 14:56:41 +0100

2012/12/16 Peter Eriksson <peter_at_emediate.se>

> Hyfsat mycket gnäll i den här tråden.
>
> Vore ju en sak om det var första gångs-linuxanvändare.

Jag tror iofs att dom skulle gnälla bra mycket mindre, dom har antagligen
inget att jämföra med, men har man kört *IX länge så har man det.

Dessutom hela den här unity-debatten är väl bara den dummaste av dem
> alla? Välj bara "gnome classic" - done, eller byt VM.

Du har uppenbarligen inte försökt.. ..Och när man testat och insett att det
är helt trasigt så blir det just att byta vm, till
något sämre än det man körde innan (gnome2), det känns inte speciellt kul.

Det allra bästa vore om nån av forkarna blev så komplett och bra att de
stora distarna gick över till den, sen kunde gnometeamet sitta
där och köra sitt oanvändbara gui själva, ungefär som när man forkade X.

> Dessutom ska väl alla som sitter med os x bara vara tysta med tanke på
> var spotlight söker när man använder den funktionen default.

Det skulle ALDRIG falla mej in att köra OSX, inte ubuntu heller för den
delen, men då gör jag helt enkelt inte det heller, inget mer med det.

Det är lite värre med gnome då man aktivt hindrat att man ska kunna använda
det gamla gränssnittet. (Sannolikt för att knappt nån skulle använda
det nya grafiska oanvändbara guckat annars.)

Nåja, Xfce är också trevligt, och efterssom dom lär fått väldigt mycket nya
användare när gnome saboterades, så kan man ju anta att det även kommer en
del
utvecklare, och då kanske man snart har lagt till den saknade
funktionaliteten som fanns i gnoem2 i xcfe, och då skiter jag egentligen
högaktligen i om
det heter gnome eller nåt annat, huvudsaken är att mitt grafiska gränssnitt
inte motarbetar mej aktivt som gnome3 gör.

> Jag kör inte ubuntu utan debian. Men tycker ubuntu får lite väl mycket
> gnäll på sig. Men det är väl som vanligt om något blir för populärt.

Jag ogillade ubuntu redan från början av helt andra skäl, redan innan dom
lyckades suga upp en massa windowsanvändare.. men det
stör mej inte så värst, efterssom jag helt enkelt inte kör det, det finns
väldigt många distar jag hellre kör än ubuntu.

> Förresten kom jag precis hem från Usenix Lisa12, och amerikanerna
> gillar CentOS/RHEL

Det är iofs en viss skillnad på privatanvändare och företagsanvändare, och
LISA är inte direkt ett forum för hemmaanvändare.

Jag gillar också RHEL/Centos, och kör det på jobbet där det passar väldigt
bra, men det är ju distar som har ett fokus som inte passar mej riktigt
hemma,
plötsligt blir de stora fördelarna när man kör det som server och på
simuleringsmaskiner på jobbet nackdelar när man försöker ha det som
huvudsaklig desktop hemma..

Glenn