Subject: Re: Ubuntu spionerar på sina användare

Re: Ubuntu spionerar på sina användare

From: Anders Wallenquist <aw_at_kreawit.se>
Date: Sat, 15 Dec 2012 14:49:14 +0100

2012-12-14 18:04, Andreas Hedström skrev:
> Inte sant, eftersom jag tror rätt många switchat sin Gnome3/Unity mot
> Xfce4 eller annat men fortfarande pekar sina repos mot Ubuntu.
> Därtill alla som kör Ubuntu Server. Så siffrorna får tas med en nypa
> salt, även om jag tror de är ordentligt stora även om det räknas på
> "rätt" sätt.
Webbtidningen omgubuntu gjorde ett frågeformulär för att se om det var
många som just bytte och kom fram till ca 10 % om jag minns rätt.
Givetvis är det svårt att mäta hur man än gör, men jag tror att de som
experimenterar med andra gränssnitt än vad som datorn kommer med vid köp
är ganska få.

Om huvudelen av ca 200 miljoner användarna som Canonical hoppas nå ut
till är asiatiska datorköpare och europeiska statstjänstemän så är det
ganska få av dem som räknas till experimenterande datorentusiaster.

350 Ubuntu-datorbutiker i kina och 850 i Indien hjälper till att öka
antalet desktopanvändare i förstahand, kanske indirekt även installerade
basen av Ubuntu-servrar.

Jag tror också att det finns många entusiaster som utnyttjar
möjligheterna att köra Xfce, och KDE för den delen också, eftersom det
är en enkel operation att skifta gränssnitt i ett fritt operativsystem.
Det är IMHO en styrka och något vi skall ta vara på, men om (när!) Linux
slår igenom på skrivbordet så är det en minoritet av de nya
Ubuntu-användarna som kommer reflektera över Unity respektive Gnome
Shell/Xfce/Gnome Classic. Vi som är intresserade av gränssnitt är
nischanvändare och det kommer nog vara ganska konstant antal av oss även
nu när Linux-spridningen tar fart.

/Anders W