Subject: Re: Grafisk applikation till Maemo 5

Re: Grafisk applikation till Maemo 5

From: Per Andersson <avtobiff_at_gmail.com>
Date: Mon, 15 Oct 2012 22:03:02 +0200

2012/10/15 Jeremiah C. Foster <jeremiah_at_jeremiahfoster.com>:

> Python and GTK+ were really on the way out by the time Maemo 5
> came out. Qt was the way forward for Nokia. The public documentation
> on the wiki didn't really move as quickly as Nokia's more official
> developer documentation unfortunately which is why you still see
> reference to GTK+.

Jag förstod att det låg till ungefär så, framförallt eftersom Nokia köpte
Trolltech.

> I do think doing something in Qt 4.7 will be your best bet. There are
> a couple sample applications and some fairly decent documentation;
>
> http://harmattan-dev.nokia.com/docs/platform-api-reference/xml/daily-docs/libmeegotouch/plainqt.html
>
> http://maemo.org/development/sdks/maemo_5_examples/

Qt till Maemo verkar nice. Jag gillar ju Qt själv också, har pysslat en hel
del med PyQt4 senaste året.

Jag tror att det ändå blir GTK+ för att:
1) start-tiden verkar vara långsammare [0]
2) jag läste häromdagen att QGraphicsView inte var helt färdig (den kanske
   är det nu vad vet jag?) [1]
3) kul att se ett annat ramverk. :-)

[0] http://www.slideshare.net/achipa/pyqt-application-development-on-maemo
[1] http://tech.slashdot.org/story/12/10/12/199213/the-story-of-nokia-meego

Ingen som råkar veta hur man hookar in i Conversations-applikationens meny?
Verkar inte finnas något API för det som för t ex mediaspelaren eller
kontakterna.

--
Per