Subject: Re: Öppna format

Re: Öppna format

From: Daniel Melin <fulgubbe_at_gmail.com>
Date: Tue, 9 Oct 2012 12:48:31 +0200

2012/10/9 Christian Huldt <christian_at_solvare.se>:
> Är nån bättre informerad än jag om huruvida Excel räknas som ett öppet format? (jag tänker på rundorna när Microsofts partner gick med i ISO-kommitéer i parti och minut, pallade till sist inte följa turerna...)

Absolut inte. Excel är en applikation och inte ett format. Formatet
som Excel brukade spara i (XLS) är inte öppet eller standardiserat
alls. Det nya (XLSX) är delvis spec:at i en ISO-standard, men det är
omöjligt för någon annan än Microsoft att göra en implementation som
funkar till 100 %.

Kräv CSV eller ODF.

/Daniel