Subject: Re: vad som är on-topic här

Re: vad som är on-topic här

From: Martin Vilcans <martin.vilcans_at_gmail.com>
Date: Tue, 2 Oct 2012 13:21:13 +0200

En liten observation från min sida: Under den begränsade tid jag
prenumererat på denna lista har diskussionerna varierat i intensitet, men
ämnena har varit begränsade till ett fåtal områden:

  1. Kvinnors roll inom FOSS och möten: c:a 20% av alla inlägg.

  2. Meta-diskussioner (t.ex. huruvida jobbpostningar är okej på listan, om
man bör diskutera politik och könsroller etc), c:a 70% av alla inlägg.

  3. Teknik (curl, Linux-kärnan etc), c:a 10% av alla inlägg.

Av dessa (anser jag) är det väl främst nummer 1 som hör hemma specifikt på
en FOSS-lista. Meta-diskussioner med fler inlägg än problemet de diskuterar
är inte relevant och teknik finns det så många andra forum att diskutera i.
(Det är ju inte direkt så att t.ex. Linux-kärnan och jQuery har så mycket
gemensamt förutom att de råkar ha en FOSS-licens.)

Men denna lista har inte så många inlägg så det är ju bättre att tillåta
allt tills det blir ett problem. Det är inte så konstruktivt att ständigt
anklaga ämnen för att vara off topic.

Bara mina 2 öre.

Martin

(som inte gillar Emacs)